Nu te zien t/m 09 februari 2025

Navid Nuur: When Doubt Turns into Destiny

De Oude Kerk presenteert vanaf 7 september 2024 t/m 9 februari 2025/2125 een grootschalige context-specifieke tentoonstelling.

Boek nu
Navid expo 19
Navid Oudekerk overzicht 49
Navid Oudekerk overzicht 80
Navid Oudekerk overzicht 72
Navid Oudekerk overzicht 38
Navid Oudekerk overzicht 39
Navid Oudekerk overzicht 7

Navid Nuur laat in de Oude Kerk een boodschap achter voor mensen die over honderd jaar leven: pas in 2125, een tijdspanne van honderd jaar, zijn alle vazen uit de kerk vertrokken en is When Doubt turns into Destiny voltooid.

Bekijk ook

Bekijk hier tentoonstelling details

De Oude Kerk presenteert een grootschalige context-specifieke tentoonstelling van kunstenaar Navid Nuur. Nuur nodigt je uit om de kerk zintuiglijk te ervaren. Hij pelt de historie van het oudste gebouw van Amsterdam af tot ervaringen die gaan over het hier en nu: over zien, ruiken, horen, aarde, lucht en licht. Tegelijkertijd komt een belangrijk onderdeel van de tentoonstelling pas over honderd jaar ten einde.

Alchemie en kunst

Navid Nuur is een kunstenaar die zoekt naar betekenis in een werkproces dat het midden houdt tussen kunst en alchemie. Hij zet de natuurlijke veranderingsprocessen van materialen onder invloed van licht, donker of kou in om immateriële verschijnselen zichtbaar te maken – zoals de stroming van energie of de beleving van tijd. Nuurs werk verkent in de Oude Kerk het licht, de tijd en de ruimte, zichtbare en onzichtbare verschijnselen, natuurkundige en scheikundige principes. Nieuwe en bestaande werken vinden hun plek in een beweeglijk samenspel dat aanspoort om op een scherpere manier naar de wereld te kijken. Een straal zonlicht onthult zo nu en dan een streepje in de hoogte, een instrument blaast op gezette tijden een luchtstroom uit en een veld kiezelstenen slinkt hoorbaar.

100 stadsvazen (2125)

Tijdens de looptijd van de tentoonstelling werkt Nuur in en rond de Oude Kerk aan een serie van honderd stadsvazen. In een werkplaats, een droogkas en een maalkamer vermengt hij klei met grondstoffen en mineralen uit Amsterdam. De sporen van de stad worden zo zichtbaar in de vazen. Aan het einde van de tentoonstelling worden de vazen opgeslagen in de IJzeren Kapel. Eeuwenlang was dit de stadskluis van Amsterdam. Elk jaar wordt een vaas geveild. Pas in 2125, na honderd jaar, zijn alle vazen uit de kerk vertrokken en is When Doubt Turns into Destiny voltooid.

Publieksprogramma

Parallel aan de tentoonstelling organiseren we een publieksprogramma met een artist talk, concerten, rondleidingen, performances en andere activiteiten. Meer informatie vind je hier. In het weekend zijn in de kerk kijkhosts aanwezig. Ze gaan graag in gesprek over de tentoonstelling.

Speelse alchemist

Navid Nuur (Teheran 1976) woont en werkt in Den Haag. Hij wordt vaak getypeerd als ‘een speelse alchemist’. Zijn werkwijze is onderzoekend en altijd opererend vanuit de verwondering. Zijn werk was onder meer te zien in het Centre Pompidou, Parijs (2016); Kunstmuseum Den Haag (2021); het Bonnefanten Museum, Maastricht (2013); La Biennale di Venezia (2011). Zijn werk is opgenomen in vooraanstaande collecties als het Kunsthaus Zürich; Stedelijk Museum Amsterdam; SMAK, Gent. Voor zijn werk ontving Nuur vele prijzen, waaronder de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst (2011) en de Discoveries Prize tijdens Art Basel in Hong Kong (2013).

Steun

When Doubt Turns into Destiny wordt genereus ondersteund door: Ammodo, Fonds 21, Stroom Den Haag, Mondriaan Fonds regeling Kunstenaarshonorarium. Met speciale dank aan: Wilfred Groen, Kesbeke. Courtesy: Navid Nuur; Galerie Max Hetzler, Berlin; Galeria Plan B, Cluj; Jahn und Jahn, München; Galerie Martin van Zomeren, Amsterdam.